ASSISI

Van 28 september tot 5 oktober op vakantie naar Assisi. Vakantie is eigenlijk niet het juiste woord; het was meer een bezinningsreis.
Rens Stobbelaar en ik gingen met de trein naar Rotterdam en daarna met de bus naar het vliegveld Zestienhoven. Vandaar vlogen we naar Perugia (Italië) en tijdens het landen zagen we Assisi tegen de heuvels aangebouwd liggen.

‘s Morgens kwamen we na het ontbijt om 9.00 uur bij elkaar en dan kregen we de stelling mee waar we onderweg over moesten nadenken of je kon er even met een ander over praten, maar we mochten ook over andere dingen praten. ‘s-Middags waren we om 13.00 uur weer thuis en dan kon je dat naar eigen inzicht invullen. Ik ben een paar keer met een groepje gaan lunchen en als ik even op mezelf wilde zijn ging ik naar mijn kamer. Na uitgerust te zijn liep ik naar de basiliek omdat deze wandeling niet zo zwaar was en ik dan ook de weg terug wist te vinden, want richtingsgevoel (ho maar). Op zondag hadden we nog een Engelse viering met een priester uit Canada.

‘s-Maandags kwam pastoor Paul Verbeek ook aan in Assisi om er 3 en 4 oktober te vieren. Hij sliep in ons hotel en had zijn eigen programma. Op 4 oktober vloog er constant een helikopter boven ons hoofd. Het bleek dat de president naar de viering kwam vanwege de heilige Franciscus en toen de mensen naar binnen gingen zijn we weer verdergegaan met ons programma. ‘s-Middags zijn een vakantievriendin en ik naar de vesper geweest. We zagen er een prachtig mozaïek liggen van de heilige Franciscus. Na de viering kregen we allemaal een olijftak mee naar huis.  Helaas zal er geen olijfboom in onze tuin komen, want de blaadjes vielen er al snel af.

Op 5 oktober gingen we naar de Stefanuskerk om onze souvenirtjes te laten wijden. Er was een priester met een groep uit Ierland, die daar hun slotviering hielden en daar konden wij ons bij aansluiten. Voor degenen die dat wilden konden nog even naar de markt en daarna gingen we naar ons hotel, want om 13.00 uur kwam de taxi voor de terugreis naar huis en om 19.00 uur stapte ik ons huis “HET KAN VERKEREN” weer binnen.